tisdag 26 mars 2013

supervårdag och vakteltanter

viken supervårdag vi fick! T och jag startade upp med en tidig frukost eftersom vi hade ett litet ärende på förmiddagen. Jag hade blivit tipsad om en dam som ville sälja sina lätt åldrade vaktlar och vi hade stämt träff med försäljaren hemma på den underbara gamla kringbyggda gården mitt inne i byn. Vaktelinspektionen avlöpte fint och vi fick fin kontakt med damen som sålde. Hon berättade litet om alla sina fina hönor och sedan kom vi överens om att hon även skulle komma förbi litet senare för att ställa av dem hemma hos oss. Hyggligt! Direkt därefter körde vi till Kopparhatten för att spana in vårtecken. Idag hade nästan all snön försvunnit och vi kunde bada oss i de enorma högarna av torra boklöv som blåst upp invid de uppspända säkerhetsnäten. Det blev en skön liten promenad i vårsolen som resulterade i en oväntad träff med väninnan J som var ute på morgonens joggingtur med sin dotter. De bor alldeles i närheten och de ville precis som vi passa på att erövra världen före alla andra... Kopparhatten är bäst om morgonen.

När vi kom hem fick vi brått att ordna det för våra kommande vakteltanter och vi fick ut allt gammalt bråte ur det lilla utrymmet bakom mitt gistna garage. Vi hann precis bli färdiga innan tanterna anlände. Som belöning för det arbetet gjorde T oss litet hett att dricka som vi avnjöt på uteplatsen på södersidan och där kunde vi sitta utan jackorna på och spana på vaktelburen medan luften fylldes av fågelsång. Vaktlar låter för fint! Katterna var inomhus, det kändes lugnast så.

Jag fick plötsligt ett energiskt återfall och plockade fram fönsterputsattiraljerna för att gno litet på de disiga österfönsterna som har retat mig ett tag. Resten av rutorna hängde på av bara farten, det blev hela stugan så nu har vi rena fönster till påsk, känns litet traditionellt och bra. Tekla satt ute och ritade och jag kunde ägna ett tag åt att arbeta innan vi bakade bullar och lagade middag som vi sedan njöt av vid brasan. Efter ett telefonsamtal med mamma om påsken och en spännande film kan jag enkelt säga att detta varit en av mina mer minnesvärda dagar sedan vi flyttade hit. En perfekt dag på landet helt enkelt. 

3 kommentarer:

  1. Ja. Perfekt! Så spännande med vaktlar i stället för vanliga gamla hönor!

    Kopparhatten är en vacker plats!

    SvaraRadera
  2. ja, det är den vackraste platsen på jorden, åtminstone utifrån min lilla horisont. Den har minskat med åren, till förmån för små stackars krakar som vakteltanter och andra som känner sig litet utanför. Så ter sig livet som kulturtant ;)

    SvaraRadera
  3. Du kanske snart är redo för en Gudrun Sjödén-cape? ;)

    Jag finner också glädje i vackra platser i min närhet. Visst vill jag gärna se mer av klotet - men inte glömma det som är nära.

    SvaraRadera