onsdag 7 juni 2023

Picus viridis

 En grön projektil far tvärs igenom tomten. Vaktombytet sker nu exakt klockan 7.14 varje dag, och den frisläppte ruvaren passerar mig där jag sitter på trappen och tar frukost. Snart hörs den skratta ett stycke härifrån, det är gott att leva trots allt slit. Inifrån boken hörs den svartvite flugsnapparen tjoa och de flygga starungarna samlar ihop sig till allt större band. Allt låter så muntert att det är lätt att glömma att snart är det dags för en ny arbetsdag. Innan en ny runda i bil, spring mellan kunder och spridda samtal kan det hända att man hinner se något fint. Igår flög en lärkfalk i parken, snabbare än tanken fångade den sig en trollslända, svingade sig ett par varv och försvann sedan bort. Från min plats under en hängbjörk kunde jag få smygtitta på det sportigt randiga bröstet och på de röda små underbyxorna. 

Jag lyssnar litet på radions nyheter när jag svänger in i köket med disken, det handlar om enorma areal naturskog som skövlats runt Jokkmokk. Hvalfisken heter bolaget och ägaren med den omåttliga buken är numera bosatt i Portugal. Skogsstyrelsens cyklar kontra skogsbolagens karavaner, bom med lås och nyckel. Jag är inte förvånad, tänker att det har pågått sedan länge. Systematiskt har det som en gång varit Domänverket omvandlats till Sveaskog, som har sålt ut till privata aktörer med benhårda vinstkrav och fjättrande band till industrin. Äganderätten, my ass. Gröngölingen som tvingas in i min trädgård för att häcka vittnar om att det som sker, sker även här. 

 

VB - Punk Rock Loser 

In Spite Of Ourselves

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar