torsdag 14 augusti 2014

kudde

Cloe Giordano
jag vill stoppa tiden och brodera små små djur på din kudde. Jag vill läsa orden för dig istället för att visa dem, animerade till oigenkännlighet. Se glädjen i att lyssna på fågelsång, känna hjärtslagens rytm, märka gräsens växande. Mullens sjunkande. Maskens rörelse.

Tänk om jag broderade ett litet litet djur på din kudde. Stick för stick. Färg på färg. Rörelse på rörelse. Andetag för andetag.

Jag skulle skapa liv för att välja bort en sorg. Jag skulle visa ömhet för att övervinna hat. Jag hade givit värme för att du ska slippa kyla. En mjuk hamn för ditt öra, ett lägerbål för dina drömmar.

I morgon gifter du dig, lillebror. Och även om jag inte kan brodera är jag med dig, i själ och hjärta. Alltid.

P J Harvey - We Float

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar