tisdag 17 juni 2014

guld i mund

just nu vill jag att tiden skall stanna. Boken jag läser skulle aldrig ta slut, inte sommaren med solen. Vi står nu timmarna strax före den grönvita nattviolens förföriska tunga doft, när det svartvita paret flugsnappare ännu inte har släppt sina telningar, då rosorna står i knopp och blom, innan vattnet sinat i bäcken. Det är nu de vackra, blå jungfrusländorna och de grönskimrande olivgröna guldbaggarna surrar tungt tillsammans med humlor och vildbin i plymspireans ännu vita, yviga blomruskor och man kan sitta och lapa kaffe med morgonsolen, vid farstutrappan.

I morgon är det onsdag igen, så kommer torsdagen och med det arbete och långa svettiga bilfärder, stillasittande och stress som följer med allt som har med krävande kunder och arbetsgivare att göra. Jag har valt att arbeta hela sommaren, som sist anställd tog jag även hela de två sista veckorna i juli men jag ser framåt, som vanligt med en skyddande attityd gentemot det som står närmast och som verkar hota lugnet. Än är jag fri som fågeln och skall strax bege mig in till byns 50-metersbassäng där jag lämpar av mig resterna av vinterns och vårens glåmighet och laddar upp inför kommande säsong och snart kommer kvällen och med den alla dofter, alla små samtal och skratt. Med kvällen kommer närhet och tvåsamhet, bad i gölen och smultron längs med cykelstigen.
Och på fredag är det redan midsommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar