söndag 7 april 2024

Hej vår, hej helg!

inte riktigt än, men snart så

 Jag sitter utomhus på trappen igen, med helgfrukost och hett te till vårens fågelsång. Just idag har en av de stationära koltrastarna beslutat sig för att stämma in, litet motvilligt efter att ha inväntat alla de andra trastarna. Först hit kom som vanligt dubbeltrasten, därefter taltrastarna och i år kom även muren av rödtraströster tillbaka. Nu sitter herr koltrast och djupsjunger från väst medan taltrasten undervisar från öst, lika påstridigt som vanligt men inte lika tjatig som gransångaren förstås. Kolis tar i från tårna, braverar med koloratur och övertoner och den hona som inte har öron att höra med är det verkligen synd om. Över ängarna jagar skogssnäppan, som med sitt omisskännliga joddel inte påminner om något annat man kan höra här. Där bröt just årets första lövsångare in, en oerhört uppskattad första gladsång. Det dröjer inte länge innan luften fylls av dessa ivriga lyckoröster, men den första är alltid den första, och det bådar gott. Mindre hackspett trummar nu på mindre än tjugo meter från mig, och två stjärtmesar som har fattat tycke för varandra jagar spindlar under takfallet. Omedvetna om min existens kommer de så nära att jag nästan kan spegla mig i de små pepparkornsögonen. Vilka busiga skönheter! Snabbt försvinner de in i mitt blandskogsparti. Gärdsmygen, den lille luftmusen som leker rövare inne från träskets virrvarr av nyutspruckna bladrosetter av salix och häggar gör att hjärtat tar ett glädjeskutt varje gång trumvirveln drar igång, lilla älsklingen. Tranorna spelar och lockar till dans, och snart är trädlärkan på sin dagliga visit, med sin känsliga röst får den varje nervtråd att vibrera i samklang.

Idag bröt även min inre gladröst igenom, efter en lång tid av tät och grå dimma och otäcka koncentrationssvårigheter är den också varmt välkommen. Idag ska jag och en kompis hand om resterna av den fådda veden, och under tiden kan jag njuta av veckans slöjd som blev ett skyhögt ärttorn och nya flätade ramar till odlingsbäddarna, och finns det ork kvar kanske jag gör klar spaljén. Igår baxade jag bort innerdörren till köket och en tvätt med trasmattor rullar på från lillstugan. Det ska bli varmt och torrt idag igen, hela sjutton grader så man får sannerligen passa på. Hej våren, hej på dig helgen!


Skinshape

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar