torsdag 20 april 2023

Gatekeeper

 Det här är min stund, min alldeles egen. Ändå väljer jag att dela med mig till den som läser. Ibland känns heltiden övermäktig och jag blir ledsen av att sömnen är så skör igen, men efter en dag med lyssnare och vänliga människor är oron borta. Kanske att det beror på jag dricker vitt vin nu, och njuter det med osten och oliverna som jag hann handla mig i Perstorp på vägen hem. Eller kanske är det för att kvällssolen är ovanligt mild och blid. Min stund känns i alla fall lika vacker som en bild från en söderhavsö. Fumées Blanches trubbar av mig en smula, det göder smaklökarna och gifter sig fint med den spanska geten. Det var en bra investering jag gjorde på mig själv för en gångs skull. Rödhakesång och en irriterad koltrast, solen som sakta sänker sig bakom björkkronornas kala slöjor och lyser upp falurödväggen till en varmorange ton. En större hackspett ropar, skatorna svarar och en vindil far genom vindspelet på andra sidan lillstugan. Det låter exotiskt och jag sluter ögonen en stund. En räv skäller, kanske det är därför som skatorna samlats, och jag är tillbaka i min have. Min alldeles egen plätt.

Just nu oroar jag mig inte för det där trista meddelandet som kom utan ett inledande Hej. Jag bryr mig inte om att jag inte kan öppna Messenger och att jag bara kan läsa inledningen. Det känns till och med skönt. Annat var det inatt, med tankarna på vad som kunde ha hänt, på vad som varit orsaken till den där plötsliga kontakten. Kanske mamma farit illa, kanske var det något jag inte kunde göra något åt, kanske en kommentar som handlar om mina tillkortakommanden som människa, att jag inte räcker till, hur hatad och avskydd jag är... Men det var då. Nu är jag i min egen bubbla och låter mig få vara det så länge solen skiner över trädgårdsmöblerna och katterna njuter av värmen. Det är faktiskt underbart att få ha ett jobb och kollegor att vara ledig från. 

Och nu sjunger koltrasten. Ja, oj vad han kan sjunga.

Mr Joy - Karin Krog & Friends


*En Gatekeeper har troligen hört din favoritlåt sedan spädbarnsålder, och upprepande gånger hävdat att just ditt resmål är hens sedan oerhört länge hett efterlängtade plan, vilket upprepas så ofta att det blir taget för sant av de övriga i gruppen och din plan blir plötsligt en kopia. En G. kontrollerar och begränsar tillgången till något begärligt. Sociologiskt sett, en person som avgör ett socialt sammanhang, vilket ofta sker genom manipulation och utfrysning för att sänka en individs status i gruppen. Inom journalistiken är G. en person som gjort sig pålitlig i ett socialt nätverk och kan av andra betros med att avgöra vilka som är trovärdiga. En karaktär som klippt och skuren för en roman.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar