lördag 2 december 2017

Fritid

Nathan Coley, Lunds domkyrka

En ledig måndag inleds med sotarbesök, alla rökkanaler och eldstäder var OK men planen på en rörspis slog sotaren blankt ur hågen. Rökkanalerna går inte att flytta så som inspektören hade menat förra månaden och det var väl litet synd - jag hade verkligen sett en rörspis där. Det finns ändå riktigt hyfsade alternativ, och inte alls så fula som minnet utmålat dem (jag är allergisk mot "moderna" täljstenskaminer med rund front och stor lucka) så hoppet lever.
Sedan kontaktas sophämtningen för att fråga om de har glömt min avloppsbrunn i år igen, och de lovar att dyka upp i veckan. Jag skyller på NPM, utvärderingar och upphandlingar har sannerligen missgynnat landsbygden. Drar man in på basen blir toppen svajig. Telefonrösten erkänner att "vi i F-området" inte har fått den service vi borde, men att ledningen arbetar på det. Jo, redan nästa vecka har man planerat ett nytt styrmöte. Minsann.

Dags för en promenad och litet lunch, sen till skolan och första utvecklingssamtalet på gymnasiet. Mentorn är trevlig och jovialisk men litet luddig i sina frågeställningar:
-Vad är bäst med skolan? /-Vad var bäst med högstadiet?
Genom öppna frågor får man reda på mycket som ligger närmast hjärtat, men sammanhanget provocerar mig. Är hans provfrågor lika luddiga? jag måste sluta vara så orolig jämnt.
På kvällen tar vi oss ett bad och bastu och så ebbar tankarna ut, och hemma igen är tröttheten så skönt avtrubbande att tankarna stannar vid eldning, middag och ett par avsnitt av The Killing.

Första lediga morgonen ägnas åt städning, ved, tvätt och uppvärmning av huset, som efter arbetsdagarna blivit nedkylt, och sedan kör jag till mamma. Några ärenden och livsuppehållande koppar kaffe med viktiga samtal om sådant som berör hinns med, innan måndagens kvällsrutin med simning, eldning, mat och film upprepas. Torsdagarna brukar jag inte minnas något av dagen därpå.

Ibland framstår livet som ett femtonspel där den enda, lediga luckan måste brukas för att organisera allt livsuppehållande arbete. Vid sådana tillfällen hjälper det att se på saker, snett utifrån. - Vad har man och vad kämpar man för? vad är jobb? vad är lön? och vad är vila? egentligen.
Livet är antingen en kamp, eller en lek, med tiden.

Och sen kommer fredagen och helgen, med musik, fest, promenader, vänner, middagar, och ett eller annat skönt evenemang. Så fylls dagarna, och livet, med innehåll.


 
VED på skissernas, Lund



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar