När jag pluggade konsthistoria oroade jag mig för att all min nyvunna kunskap skulle förändra den förtrollning som konsten hade haft på mig som liten. Att plötsligt inse att min passion skulle göra mig till en löneslav som riskerade att för all tid förändra mitt fria inre, gjorde mig tidvis bedrövad. Var verkligen meningen med studierna att hamna i en identitetskris? Jag pluggade förstås ändå vidare, blev konstvetare och diskuterade det teoretiska systembygget med likasinnade kursare (vi såg teorierna som alldeles för snäva för sin uppgift), därför måste vi känna det inifrån. Att läsa avancerad humaniora på universitet innebär att granska en stor mängd kunskap med lärd skepsis. Detta beror på den kritiska teorin, även kallad Frankfurtskolan, som hade kopplat ett radikalt grepp på kunskap genom att granska samtliga vetenskaper med en ny filosofi från och med 1929. Som humanist får man aldrig bli anfrätt av förutbestämda åsikter, så därför måste du ställa dig själv och alla dina inlärda kunskaper under lupp, det ingår i skrået. Med den nya skolan tillkom ytterligare reduktionistiska krav. Reifikationen ledde till en personlig återvändsgränd och den krassa historiematerialistiska synen saknade rimlig förmåga att ringa in känslorna som konsten till större delen utgör, men kom även att förändra synen på mig själv. Det var inte så litet som att sitta i en jutesäck utan kniv och titta ut genom ett raster av maskinvävda trådar. Specialisering har aldrig varit min grej, och jag har alltid haft svårt för auktoritära begränsningar, så jag fick vända blicken inåt istället. Man vänder på tingen, vem vet, kanske skulle svaret finnas där, i mörkret?
Vad var det som hände?
Låt mig försöka ge en mycket kort historisk tillbakablick. När den moderna världen rationaliserades genom Max Webers vetenskapliga rationalism, mekaniserades vår syn på henne. Allt vi visste kom att bli logiskt förklarat, vi blev duktiga på att beräkna vår framtid och kunde till och med bevisa saker som inte gick att se med blotta ögat, och allt som inte räknades som viktigt sorterades helt sonika bort. Så fungerar den vetenskap vi känner till, ibland kan dock slumpen komma till hjälp och då händer det att vi får ett äkta paradismskifte, men vi klänger oss fast vid en mycket rationell, ekonomisk syn på vad som är viktigt att minnas. Det var här någonstans som vi i vår generation förlorade siktet på Telos, kort sagt, riktningen och själva meningen med livet. I och med månlandningen -69 nådde moderniteten sin höjdpunkt, och med den; fantasins sammanbrott. Plötsligt över en natt skulle den gamle gubben i månen pensioneras, och istället kom raketostar och andra designprylar uppoppande för att avlösa andra i en aldrig sinande ström på en oreglerad marknad. Alla förklaringar skulle ha en vidareutveckling, och när tankarna på en sluten värld försvann stängdes även kontakten mellan oss och omvärlden. Det som hände mig under studietiden kan faktiskt sägas vara symptomatiskt för den samtid vi kallar rymdåldern, för när allt går att förbättra och förnya får man aldrig någonsin känna sig nöjd och riktigt färdig. Optimering måste vara min generations gyllene valspråk.
Om jag hade levt för 150 år sedan skulle jag kanske känna mig tillfreds vid min ålder, förmodligen inte ens fundera på alternativt levnadssätt, och kanske inte leva så länge som jag har gjort hittills. Det finns förstås alltid en viss risk att försköna forntiden och det ska jag undvika att göra, men att vår syn på syftet med livet har förändrats radikalt på ett par generationer går knappast att förneka. Ordet Telos, eller livsuppgiften om man så vill, används numera av cybernetiken. Det Telos som Aristoteles en gång skrev om, och som flertalet idag mer minns som berättelsen om hönan eller ägget, har blivit en mänsklig produkt kallad AI, vars potential är övermänsklig och outtömlig, om man får tro på tech-bröderna.
Idag är jag ganska så luttrad av livet, och kan även lugnt säga att jag inget ångrar av min utbildning, tvärtom kan jag tänka mig att det är tack vare den och min egenskap som kvinna och mor till en dotter som jag besitter krafter som gör mig motiverad att reducera AI till en eldriven fluga på väggen. Låt vara att den där flugan mycket väl kan vara kärnvapenbestyckad och programmerad med en bias för vissa manspersoner, men herregud, vem skulle vilja dö instängd i ett förgyllt bergrum? Jag lyckades i alla fall ta mig ut ur den där säcken i god tid.
Låt mig påminna om att liv, det är levande, växande tankar. Tack till Sokrates och Eduardo Kuhn för tankarna idag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar