tisdag 22 april 2014

roi du soleil

påsk; jag har varit lat och ägnat mig åt kroppsarbete. Det är precis den paradox det låter som, för jag har inte ägnat mycket tid åt att skriva eller fundera utan har haft fullt upp med att ställa ordning på torpet tillsammans med vännen. Som belöning har vi varit ute med lilla Ida, där vi bott under påskhelgen. Hemma: härligt kroppsarbete - ute: härligt kroppsarbete! och det ger resultat. Jag har fått fräknar och är gladare, blommar ikapp med trädgården som nu har blivit så vacker som den förtjänar. Och vad Ida anbelangar har även hon fått skina ikapp med de övriga få skutor som har fått vatten under köl och durk.

Man blir både trött och mör av att segla och elda ris, men till skillnad från kontorsarbete, som sätter sig i själen, gör det tunga kroppsarbetet mig lugn och glad, ja nöjd. Nu slipper jag grubblet och kan se på verkligheten med ny blick - allt är görbart när man är två, allt är så enkelt.

Jag har nu lönearbetat ett par timmar, första dagen efter en lång skön ledighet och om en halvtimma är tvätten hängd och vännen vaknad. Om en stund ska vi äta frukost ute i naturen, väskan är packad. Solen skiner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar