tag:blogger.com,1999:blog-23421699051343852.post1797921090931330493..comments2024-01-10T22:53:40.502+01:00Comments on Mandelblom, kattfot och blå viol: I Am No Manming wan leehttp://www.blogger.com/profile/03789551220302565854noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-23421699051343852.post-31521023528773664342013-12-04T10:49:59.415+01:002013-12-04T10:49:59.415+01:00detta är jag medveten om, att jag har möjlighet oc...detta är jag medveten om, att jag har möjlighet och tid… och det var även anledningen till att jag skrev inlägget från början. Det finns mycket i verkligheten som ligger dolt i texten, bl.a att Teklas klass har en vikarie i religionsämnet. Vikarien läser visserligen in religion av intresseskäl men saknar pedagogik och en framtidsvision, av förklarliga skäl. Hon är anställd på timme och arbetar som ledare på åldervården i vanliga fall - hennes man är regionschef. Resultatsinriktningen är uppenbar. Skolan T går på har länge visat prov på bristande ledarskap, rektorer som delegerar nedåt, flera har avlöst under de senaste åren, många lärare som ställer krav på utredande och resonerande svar utan att ge elever adekvat material eller kunskaper som hjälper dem. Med många lågutbildade föräldrar blir resultatet lätt katastrofalt med följder för hela klassen. I Teklas klass går nu 40 elever, varav flera skulle behöva särskilt stöd… och de elever som är duktiga har högutbildade föräldrar med tid och möjlighet till engagemang. Att tala om demokrati och likvärdighet är en käftsmäll i realiteten, då nivån på kraven hamnar fel för flertalet. Det bristande inlärningsmaterialet (stenciler med dåliga bilder och lösryckta meningar och stödord) hjälper ingen… vare sig vad gäller inlärning eller inspiration. <br /><br />Jag vet att jag är en av de jobbiga föräldrar som lägger mig i genom tyckande och påpekanden och förmodligen är jag även alldeles för litet initierad, men som utomstående har jag möjlighet att se problematik som den fackorienterade missar. Du vet, balken i ögat ;)ming wan leehttps://www.blogger.com/profile/03789551220302565854noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-23421699051343852.post-21799746163068335682013-12-04T07:00:13.471+01:002013-12-04T07:00:13.471+01:00Fast... ibland hamnar jag också i den situationen....Fast... ibland hamnar jag också i den situationen. När jag har en massiv kurs med grupper som inte klarar korvstoppning, som behöver lite extra tid för just de där samtalen, diskussionerna och eftertankarna. Hinna få dem på plats. Och så är kursen slut och det ska prövas och vi hade behöver några pass till...<br /><br />Då hamnar jag i det delikata läget att låta det som hinns med göras ordentligt - eller försöka bocka av allt i "centralt innehåll"... Jag är där nu med en av mina grupper. :/<br /><br />... och inte alla är så lyckligt lottade som din dotter och har en förälder som både vill och KAN!magdahttps://www.blogger.com/profile/06074787070984121141noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-23421699051343852.post-75091873721272513392013-12-03T22:42:55.689+01:002013-12-03T22:42:55.689+01:00jag VET att du är med :) dessvärre finns det många...jag VET att du är med :) dessvärre finns det många lärare och vikarier som inte har förstått konsekvensen av ett lärande som går ut på korvstoppning...ming wan leehttps://www.blogger.com/profile/03789551220302565854noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-23421699051343852.post-16163088839146951722013-12-03T21:18:43.821+01:002013-12-03T21:18:43.821+01:00Aww... Éowyn..!
När det gäller tankarna kring rel...Aww... Éowyn..!<br /><br />När det gäller tankarna kring religionskunskapsundervisning och hur man kan jobba med det vill jag läsa igen och återkomma senare. Men jag är med du! Att se samband, likheter och att ge rum för samtal och reflektion är ett <b>måste</b>!magdahttps://www.blogger.com/profile/06074787070984121141noreply@blogger.com