lördag 9 december 2017

ordning och reda, pengar på freda'

kollega
Det där med att arbeta, ni vet. Det kan vara riktigt kul också, särskilt om man har trevliga arbetskamrater och ett passande arbetstempo, sådant uppväger många gånger själva sysslan. Om man dessutom känner att arbetet gör andra glada, då inträffar den där särskilda glädjen som gör att man avslutar dagen genom att längta efter nästa pass. Arbetsglädje är fina grejor!
Igår hjälptes tösen och jag åt med ett par jobbförfrågningar och idag har hon varit på sitt första arbetspass! Vi hade räknat ut att det borde behövas extrapersonal till Spångens gästis nu inför julbordet och vi hade rätt. Tösen är litet trött i fötterna nu men oj vad hon har vuxit! Hennes chef gav henne ansvar, hon tog det och visade samarbetsvilja och glädje tillbaka. Så mycket svårare behöver det inte vara, alltid.

Att kunna växa i sitt värv är viktigt, däremot är självförverkligande och en hög lön ofta överskattat eftersom det har visat sig vara kamratanda och känslan av att göra något viktigt åt andra som verkligen räknas om man vill bli nöjd med en arbetsdag. Själv saknade jag ofta den andra biten under mina år på det fina auktionshuset i storstaden. Övervägande delen av kunderna var redan förmögna, och såg försäljningar och köp mer som transaktioner än som nödvändighet. Dessutom fick jag som "målvakt" ofta se besvikna människor gå ut genom dörren eftersom deras ägodelar inte platsade i de fina salongerna. Att göra människor besvikna knaprar på arbetsglädjen, men det är värre ändå att inge hopp om en lönsammare framtid och innerst inne veta att det är ren bullshit och att jag har betalt för att ljuga för dem. Vissa branscher är verkligen vissna, och ju mer pengar vi talar om dess ruttnare är stanken.

Idag har jag helt fria händer med mina kunder, jag kan ge den jag vill goda avtal och ser jag något jag vill satsa på så gör jag det. Min chef litar blint på mig, för när det kommer till värderingar är jag faktiskt grym. Det händer att en kund har något som marknaden vill ha för tillfället, och inte särskilt ofta men ibland blixtrar det till och kunden kan plötsligt få råd att köpa sig en bil eller betala av på lånet. Att överraska med en sådan glädje ger mersmak och sådana dagar struntar jag i om det är bilkö på vägen hem. Arbetsglädje gör gott i själen och fungerar som raketbränsle.

kollegor



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar